Piątek, 14 maja 2021. Imieniny Bonifacego, Julity, Macieja

Dostali słone rachunki z NFZ

2014-09-01 07:00:00 (ost. akt: 2014-08-28 20:15:02)

Podziel się:

Dwie osoby z powiatu makowskiego już przekonały się, że pójście do lekarza bez ubezpieczenia kosztuje. I to niemało. W sumie Narodowy Fundusz Zdrowia zażądał od nich ponad 6 tys. zł.

Od początku 2013 r. w Polsce działa system eWUŚ, czyli system elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców. Dzięki temu lekarze, pielęgniarki i pracownicy przychodni czy szpitali mogą na miejscu sprawdzić, czy pacjent jest aktualnie ubezpieczony i może bezpłatnie korzystać z usług medycznych.

NFZ na tropie…
Jeśli eWUŚ nie potwierdzi jednak uprawnień do tych świadczeń, a dana osoba jest pewna, że je posiada, może złożyć stosowne oświadczenie. NFZ potem je jednak weryfikuje, a to dla mylących się co do swojego ubezpieczenia bądź po prostu składających fałszywe zapewnienie o jego posiadaniu, zwykle oznacza kłopoty. Fundusz weryfikuje też inne aspekty korzystania z darmowego leczenia osób, za które do kasy państwa nie wpływają odpowiednie składki.
Jak tłumaczy Piotr Kalinowski z zespołu prasowego mazowieckiego oddziału NFZ, zgodnie z art. 50 ust. 18 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, dyrektor oddziału wojewódzkiego NFZ wydaje decyzję administracyjną, ustalającą obowiązek poniesienia kosztów i ich wysokość oraz termin płatności.
- Przed wszczęciem postępowania, Fundusz sprawdza, czy w chwili udzielenia świadczenia dana osoba miała do niego prawo. Gdy ustalenia wskazują, że pacjent nie posiadał uprawnień do świadczenia w ramach ubezpieczenia, następuje powiadomienie strony o wszczęciu postępowania administracyjnego – wyjaśnia Kalinkowski.

Ponad 6 tys. zł do zapłaty
Zaznacza jednocześnie, że na tym etapie pacjent może przedstawić wyjaśnienia oraz złożyć dokumenty potwierdzające, że był osobą uprawnioną do skorzystania ze świadczeń, bądź też działał w usprawiedliwionym błędnym przekonaniu, że takie prawo posiada. - W takim przypadku następuje wydanie decyzji o umorzeniu postępowania. Natomiast w przypadku gdy pacjent w chwili udzielenia świadczenia nie posiadał stosownych uprawnień, następuje wydanie decyzji ustalającej obowiązek poniesienia kosztów. W decyzji wskazana jest kwota do zapłaty, 14-dniowy termin płatności oraz numer rachunku bankowego, na który należy jej dokonać – zaznacza Piotr Kalinkowski.
Dodaje, że od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do prezesa NFZ, a następnie do sądu.
Jak się dowiedzieliśmy, mazowiecki NFZ przeprowadził postępowanie administracyjne w stosunku do 2 osób z terenu powiatu makowskiego na kwoty: 2444 zł oraz 3796 zł.



Dlaczego NFZ może nie potwierdzić Twojego prawa do świadczeń?
Najczęstszą przyczyną niepotwierdzenia uprawnień przez NFZ jest brak zgłoszenia osoby do ubezpieczenia zdrowotnego. Może się tak zdarzyć, kiedy pracodawca nie zgłosił pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego, albo zakład pracy zmienił formę organizacyjną i pracodawca nie zgłosił pracownika ponownie do ubezpieczenia.
Innym możliwym powodem są często błędy w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, np. kiedy pracodawca lub pracownik błędnie wypełnił druk zgłoszenia. Przyczyną braku uprawnień może być także nieodprowadzanie składek przez osoby, które zawarły umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne lub osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.
Ważne! Jeżeli stwierdzisz jakieś nieprawidłowości odnośnie swojego ubezpieczenia, wyjaśnij je jak najszybciej u swojego płatnika składek, np. pracodawcy, czy ZUS.
Jeżeli masz wątpliwości lub pytania związane z potwierdzeniem prawa do świadczeń w systemie eWUŚ, zadzwoń do mazowieckiego NFZ pod nr tel. 22 582 84 42.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB